Andra dagen Kenya

Hej, idag så åkte vi till Gachororo school i Juja, där det går drygt 5000 barn. Utanför bussen möttes vi av ett hav av leende ansikten och ungar som ville hålla våra händer. Vi fick följa med och se vad de höll på med på skolan, några spelade fotboll, och spelade instrument. Man fick lite tid att umgås med alla barn, och då blev det många av oss som fick några som hängde efter en hela tiden. Jag själv hade tre stycken som jag blev väldigt fäst vid direkt.
 
Lunchen tillbringade vi i bussen med en massa nyfikna barn utanför. Det kändes väldigt jobbigt att sitta där inne och äta när man visste att många av ungarna knappt hade mat för dagen. Någonting som de dock hade mycket av, var glädje. Jag såg två tjejer som delade på ett par skor, och hoppade omkring och skojade som om det inte fanns några bekymmer i hela världen. När man inte har allt, är det viktigt att ha hopp, och det var det man såg i allas ögon. I Juja är det mycket överfall och liknande och en stor procent av alla kvinnor blir våldtagna. Så att se allas glädje och livfullhet gjorde mig ju självklart glad, men jag kunde samtidigt inte sluta fundera över om någon av flickorna jag träffade skulle bli våldtagna eller misshandlade i framtiden, och få sin låga släckt. Några av oss frågade olika barn vad de tyckte om killarna i skolan, om de vill umgås med dem, de flesta svarade nej, med argumentet att: "the boys have evil minds", eller att de var våldsamma. Skolungdomarna var runt 7 år. Det känns tungt att man ska behöva lämna dessa barn utan att ha en aning om hur deras liv kommer bli. Det känns så enormt jobbigt att barn redan vid 7 års ålder ska behöva utsättas för diskrimination och sexuella övergrepp. Jag vill inte lämna detta. Jag vill stanna kvar och skydda alla.
 
I slutet av dagen hade vi workshop i Afrikansk dans med dansarna på skolan. Det var lite rörigt i början, men när vi kommit igång var det riktigt kul (och riktigt svettigt). Jag ser fram emot att få dansa mer med dem imorgon, då kommer vi börja bygga ihop föreställningen med de dansare härifrån, som ska vara med!
 
Jag avslutar inlägget med en bild på skolan, och två bilder på mig och mitt crew (Klara tog bilderna).
//Julia
 
 

  
 
Michael (Alicias pappa)

Hej Julia
En fantastiskt bra beskrivning. Det kändes som att vi fick vara med er en stund. Tack
Michael