Första dagen i Kenya

Nu har vi alltså snart spenderat ett helt dygn här i Nairobi, Kenya. Idag har vi varit i Kibera som är ett slumområde i Nairobi, där bor drygt en miljon människor. 
 
Vi började med att besöka en skola som vår vän Moureen har startat upp. Vi möttes av sjungande, glada barn och vi delade direkt ut det bistånd som vi hade med oss. Efter att ha umgåtts en stund med barnen som var mellan ungefär 3 och 8 år gick vi och besökte en kvinna som vi fått kontakt med via Moureen. Vi fick komma in i hennes hem och vi fick tillåtelse att intervjua och filma henne till fotoelevernas gymnasieprojekt. Hon berättade om sitt liv; sin uppväxt i Kibera och sin situation som prostituerad och HIV smitttad. Det var väldigt rörande och jag gick därifrån kokande av ilska mot alla som gjort henne illa, alla män. 
 
Vi fortsatte vår tur i Kibera och vandrade ner till de fattigare områderna. Var vi än vände oss såg vi ihopsnickrade plåthus, sopor och människor. Det luktade ruttet och flugorna svärmade. Men samtidigt spelades musik från en skramlande högtalare, barnen log mot oss och vinkade, solen sken. 
 
Jag vet inte hur jag ska beskriva dagen förutom att allting har pendlat fram och tillbaka så mycket. Ena sekunden var jag ledsen, andra glad, ena lugn och andra uppjagad. Men jag vet i alla fall att jag verkligen ser fram emot resten av resan.
 
Soliga hälsningar/ Alicia
 
 






Kenya